در عصری که جهالت مدرن، عالم و آدم را به سراشیب سقوط نزدیک نموده و بی عدالتی، ستم سالاری، معنویت ستیزی، اخلاق گریزی و هزاران فاجعه هولناک دیگر در جهان بیدادمی کنند و آینده بشر هر روز تاریک تر شده، وحشت و ناامیدی رو به افزایش است، بحث از مهدویت از هر زاویه که انجام شود در حقیقت بحث از نویدها، سعادت ها، شادکامی ها، پیروزی معنویت، اخلاق، عدالت، تقوا، ترسیم آینده درخشان برای بشر و از جمله خواستهای الهی و انسانی است. بنابراین، بحث و تحقیق درباره حضرت مهدی(علیه السلام) از ضروری ترین و مهم ترین رسالتهای دین پژوهان در عصر کنونی محسوبمی شود. و چون نام نهج البلاغه برای همگان، بخصوص نسل پویا و نواندیش و جوان، زیبا و دل انگیز است، طرح بحثی تحت عنوان «مهدی (عج) و مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه» ضروریمی نماید و برای عاشقان حضرت مهدی (عج) مفید و پرجاذبه خواهد بود.
نوشته حاضر سعی نموده است تا جلوه ای از سیمای پر فروغ حضرت مهدی(عج) را در آینه نهج البلاغه نشان دهد.
مقدمه: مسئله ظهور منجی و قیام در راه خدا برای گسترش عدل در مکتب فکری شیعه از آن جهت که بسط عملی و عینیت توحید است همواره مهمترین اصل اعتقادی بوده است که حتی رکن رکین ولایت ، بخشی از آن محسوب میگردد.این معرفت ناب که در لسان قرآن و روایات و عرفای کامل به "حکومت الله" مشهور است واجد شرایط و اجزاء مختلفی است که از درک بسیاری از مردمان اعصار مختلف دور و بلکه پوشیده گشته تا سرالاسرار عالم برای خاصان باقی بماند و هر که در این بزم مقربتر و جان برکف تر است در آن کهف ، ایمن و ثابت دل و راسخ قدم بماند تا اراده الهی در ساعت مقرر فعلیت یابد.
امام خمینی سلام الله علیه همچون سلمان فارسی بنابر مشیت الهی تطهیر گشت و به اهل بیت اشرف ما سوی الله پیوست تا با ورود به مرز عصمت و ولایت و خلافت ، افسانه وار بودن کامل شدن انسان و ممسوس در ولایت کلیّه شدن را در هم بشکند ؛ آن عارف صمدانی در سیر علمی و عملی خویش تطابق عینی و کامل معارف بر فقه و تاثیر فقه بر اخلاقیات را به اثبات رساند و این تابلوی درخشان را در برابر همه دیدگان بر افراشت که سایه و اثر حقیقت محمدیه در عالم ماده از یکسو عینیت "حقیقت"و "طریقت" و "شریعت" است و از سوی دیگر ماحصل وحی جز اتمام و اکمال مکارم اخلاق نیست .
مقدمه:مسئله ظهور منجی و قیام در راه خدا برای گسترش عدل در مکتب فکری شیعه از آن جهت که بسط عملی و عینیت توحید است همواره مهمترین اصل اعتقادی بوده است که حتی رکن رکین ولایت ، بخشی از آن محسوب میگردد.این معرفت ناب که در لسان قرآن و روایات و عرفای کامل به "حکومت الله" مشهور است واجد شرایط و اجزاء مختلفی است که از درک بسیاری از مردمان اعصار مختلف دور و بلکه پوشیده گشته تا سرالاسرار عالم برای خاصان باقی بماند و هر که در این بزم مقربتر و جان برکف تر است در آن کهف ، ایمن و ثابت دل و راسخ قدم بماند تا اراده الهی در ساعت مقرر فعلیت یابد.
امام خمینی سلام الله علیه همچون سلمان فارسی بنابر مشیت الهی تطهیر گشت و به اهل بیت اشرف ما سوی الله پیوست تا با ورود به مرز عصمت و ولایت و خلافت ، افسانه وار بودن کامل شدن انسان و ممسوس در ولایت کلیّه شدن را در هم بشکند ؛ آن عارف صمدانی در سیر علمی و عملی خویش تطابق عینی و کامل معارف بر فقه و تاثیر فقه بر اخلاقیات را به اثبات رساند و این تابلوی درخشان را در برابر همه دیدگان بر افراشت که سایه و اثر حقیقت محمدیه در عالم ماده از یکسو عینیت "حقیقت"و "طریقت" و "شریعت" است و از سوی دیگر ماحصل وحی جز اتمام و اکمال مکارم اخلاق نیست .
ناگفته پیداست که آثار تربیتی اعتقاد به این که امام زمان علیهالسلام ناظر بر اعمال ماست، انکارناشدنی است. بدیهی است که آن شیعهای که امام خویش را شاهد و ناظر بر اعمال خود میداند همواره تلاش میکند که طوری رفتارکند که وقتی اعمال او بر امامش عرضه شد لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان بنشاند.
در ذیل آیه 105 سوره توبه روایات فراوانی از ائمه طاهرین علیهمالسلام رسیده است که دلالت دارند بر این که مراد از مؤمنون در این آیه که خداوند ایشان را ناظر بر اعمال انسانها میداند، ائمه علیهمالسلام هستند و با استناد به همین روایات شریفه اصل آگاهی و نظارت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف نسبت به اعمال بندگان اثبات میگردد. ....
ناگفته پیداست که آثار تربیتی اعتقاد به این که امام زمان علیهالسلام ناظر بر اعمال ماست، انکارناشدنی است. بدیهی است که آن شیعهای که امام خویش را شاهد و ناظر بر اعمال خود میداند همواره تلاش میکند که طوری رفتارکند که وقتی اعمال او بر امامش عرضه شد لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان بنشاند.
در ذیل آیه 105 سوره توبه روایات فراوانی از ائمه طاهرین علیهمالسلام رسیده است که دلالت دارند بر این که مراد از مؤمنون در این آیه که خداوند ایشان را ناظر بر اعمال انسانها میداند، ائمه علیهمالسلام هستند و با استناد به همین روایات شریفه اصل آگاهی و نظارت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف نسبت به اعمال بندگان اثبات میگردد. ....
بنابر روایات، آن امام همام (ع) چهرهای گندمگون دارد با ابروانی کشیده، چشمانی سیاه و درشت و نافذ، شانه پهن، دندانهایی براق و با فاصله، بینی کشیده و زیبا و پیشانیبلند. استخوانبندیاش استوار و خوش ترکیب است و انگشتانی درشت دارد.
گونههایش گمگوشت و اندکی به زردی میگرایند. بر گونهراستش خالی سیاه جای گرفته است. عضلات بدنش ورزیده و پیچیدهاند. بلندی موی سرش به قدری است که به لاله گوش رسیده است.
چهرهاش در هالهای از شرم بزرگوارانه و شکوهمند پوشیده است و نشان از حشمت و شکوه رهبری دارد. نگاهش آدمی را دگرگون میکند و خروشش دریاسان است.
بنابرروایات، آنامامهمام (ع) چهرهای گندمگون دارد با ابروانی کشیده، چشمانی سیاه و درشت ونافذ، شانه پهن، دندانهایی براق و با فاصله، بینی کشیده وزیباوپیشانیبلند. استخوانبندیاشاستواروخوش ترکیباست و انگشتانی درشت دارد.
گونههایش گمگوشت و اندکی به زردی میگرایند. برگونهراستشخالیسیاهجای گرفته است. عضلات بدنش ورزیده و پیچیدهاند. بلندی موی سرش به قدری است که به لاله گوش رسیده است.
چهرهاش در هالهای ازشرمبزرگوارانه و شکوهمند پوشیده است و نشان ازحشمتوشکوهرهبریدارد. نگاهش آدمی را دگرگون میکند و خروشش دریاسان است.
باور داشت مهدویت و اندیشه ظهور مهدی (عج) بخش مهمی از عقاید اسلامی به حساب می آید که بر اساس بشارت های پیامبر گرامی اسلام (ص) میان تمام فرقه ها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است. احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج) در بسیاری از کتاب های معروف اهل سنت نیز آمده است و با دقت کافی در این احادیث می بینیم که بین دو مذهب تشیع و تسنن مشترکاتی در رابطه با امام زمان وجود دارد که این مشترکات عبارت اند از:
باور داشت مهدویت و اندیشه ظهور مهدی (عج) بخش مهمی از عقاید اسلامی به حساب می آید که بر اساس بشارت های پیامبر گرامی اسلام (ص) میان تمام فرقه ها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است. احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج) در بسیاری از کتاب های معروف اهل سنت نیز آمده است و با دقت کافی در این احادیث می بینیم که بین دو مذهب تشیع و تسنن مشترکاتی در رابطه با امام زمان وجود دارد که این مشترکات عبارت اند از: